MÜJDE YAZI DEĞİŞİYOR - Tufan BİLGİLİ

Yazdır
Paylaş

Eklenme Tarihi : 07 Nisan 2017, Cuma 12:31:05

Yeni(!) Milli Eğitim Bakanımız açıkladı.
MÜJDE YAZI DEĞİŞİYOR
‘Bitişik yazı gelecek yıldan itibaren kaldırılıyor’ (Gazeteler)

Bir çok öğrenci, veli hatta öğretmen bayram yaptı!

Artık  PISA (OECD'nin Uluslararası Öğrenci Performansı Değerlendirme Raporundaki)

 ‘okumadaki’ OECD ülkelerinin son sırasında olmaktan kesin kurtuluruz.

 

***

Bakan İsmet Yılmaz, okullarda el yazısının kaldırılmasına ilişkin çarpıcı açıklamalarda bulunduktan sonra, şunları söylemiş: 

“Eğik yazıya geçersek evlatlarımız daha iyi düşünür, daha güzel yazar. Güzel yazı kişinin karakterini gösterir, çocuk üzerinde ayrı bir pozitif imaj bırakır. İyi bir şey güzel yazmak. Herkes hat yazamaz ama güzel hat yazıları var. 2005 yılında başladık, bu geçen süre içerisinde öğretmenlerimize sorduk, 'eğik yazıdan memnun musunuz' diye. 'Ben memnunum' diyeni görmedim. Öğrenciye bunu kim öğretecek? Öğretmen öğretecek. Öğretmen öğrettiği şeyden memnun değil, şikayetçi. Nasıl mesafe alınsın? Öğrencilere soruyoruz, istemiyorlar, işkence gibi görenler var. Ama bir hususu daha yapmışız. Bu eğitim öğretim yılının başında, öğrencilere eğitim öğretimden beklentilerini sormuşuz. Her 100 öğrenciden 70'i beklentilerini yazarken dik yazı kullanmış. Ama sorduğumuz öğrenciler 2005 yılında bizim eğitimimizden geçmiş. Önünüze gelen ürüne bakıyorsunuz, öğrettiğinizle, önünüze gelen aynı değil. Anladık ki suyu tersine akıtabilmek doğru değil. Dünyada da böyle. Şimdi diyoruz ki 1 ve 2'inci sınıftan kaldırdık, 3 ve 4'ünücü sınıfta Türkçe'nin içerisine 2 saat olarak bunu vereceğiz, bir güzellik, bir farklılık olarak. Biz burada da bir demokratikleşmeyi sağladık. Bu yapılanın doğru olduğunu düşünüyorum"

                Ne bilimsel konuşmuş bakanımız değil mi?!

***

Peki Bitişik Eğik Yazıya Neden Geçildiydi?

Bitişik Eğik Yazıya geçiş sürecinde, hazırlık, tanıtım ve uygulama aşamalarında Bakanlık yetkilileri, akademisyenler bu uygulamanın bilimsel bir gereklilik olduğunu defaten vurgulamışlardı.

Anlatılan savlar ikna edici özellikler barındırıyordu; çünkü bilimsel araştırma bulguları üzerinden argümanlar geliştirilmişti. Bitişik eğik yazıya geçiş süreci ve on iki yıllık uygulama sürecinde sürekli olarak şu gerekçeler söylenmişti:

Öncelikle bitişik eğik yazı sürekli bağlantılar yapılarak yazılan bir yazı olduğu için öğrencinin

 bilgileri zihninde bütünleştirerek yapılandırmasına katkı getirmektedir. Bu nedenle çoğu araştırmacı bitişik eğik yazının yapılandırıcı yaklaşıma uygun olduğunu, çocuğun zihinsel ve bedensel gelişimine önemli katkılar getirdiğini belirtmektedir. Ayrıca bitişik eğik yazı okuma-yazma öğretimini de kolaylaştırmaktadır. Bu genel açıklama üzerinden faydaları biraz daha detaylandıralım.

1- Okul çağı çocuklarının, kalemi ellerine ilk aldıklarında eğik ve dairesel çizgiler çizdikleri bilinmektedir. Öğrenciler anatomik yapıları gereği satır üzerinde kalemi eğik olarak tutmaktadırlar. Bu yaş çocuğunun kalem tutan parmak kaslarının gelişimine en uygun yazı bitişik eğik yazı olmaktadır. Dik yazı yazmak ve kalemi dik tutmak daha zordur. Dik yazı parmak kaslarının doğal hareketini engellemekte, yazı yazmayı yavaşlatmakta, çabuk yorulmaya neden olmakta ve öğrencide bıkkınlık yaratmaktadır. Ayrıca bitişik eğik yazının akıcı ve kesintisiz olması, soldan sağa doğru yazı yönünü desteklemektedir. Bu durum yazının akıcı ve doğru yönde gelişimini sağlamaktadır.


2- Bitişik eğik yazı dik temele göre her zaman hızlı yazılmaktadır. Bitişik yazıda bir harften diğerine harfin üstünden bir çizgiyle geçilmektedir. Oysa dik temel yazıda el kaldırılmakta ve kalemin yeri değiştirilmektedir. Yapılan araştırma sonuçlarına göre bitişik eğik yazı ile yazanlar dik temel yazı yazanlara göre aynı sürede 1.5 kat daha fazla harf yazmaktadır.
3- Bitişik yazıyla yazı yazarken sadece kelimeler arasında boşluk bırakılmakta ve kelimelerin tanınması daha kolay olmaktadır.
4- Bitişik eğik yazı bağlantılı yazıldığından kelimelerin bütün olarak yazılmasını getirmektedir. Bu durum okuma -yazma öğrenmeye, kelimeleri zihinsel sözlüğe kaydetmeye ve anlamlarını öğrenmeye katkı sağlamaktadır.
5- Bitişik eğik yazı kelimenin bütün olarak tanınmasına ve yazılmasına yardım etmektedir.
6-Fiziksel olarak bitişik eğik yazı, göz hareketlerini geliştirme, kelimeleri çabucak ayırma, görme genişliğini artırma, sayfayı kolay algılama gibi fiziksel yararlar sağlamaktadır.
7- Zihinsel olarak bitişik eğik yazı zihinsel becerileri geliştirme olarak, yazının mantık akışını çabucak bulma, bir metindeki tarihi sıralamayı kolayca bulma, metindeki olaylar arasında bağ kurma, düşünce akışını yakalama, olayları tahmin etme, metinde öğrenilenleri belleğe kaydetme, metnin anlamı anlamlandırma, ön bilgileriyle yeni bilgileri birleştirme gibi yararlar sağlamaktadır. (Firdevs Güneş. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayınları)

***

 Terk edilen bitişik yazının gerekçeleri de, yeni gelecek dik yazının (bakanın açıkladığı) gerekçeler de yukarıda…

Artık yeni eğitim yılından itibaren artık çocuklarımızın inci gibi yazdığına, öğretmenlerimizin mutluluktan uçtuğuna, velilerimizin keyiften dört köşe olduğuna tanıklık etmeye geldi sıra. Ne mutlu bizlere!

Dik yazıyı da güzel yazamazlarsa ; -hani bakan demiş ya, güzel yazı insanın karakterini gösterir diye- Arap harfleriyle yazmayı deneriz 150 yıl sonra…

*** 

Neden başarısız olduğumuz konusunu da sonraki yazımızda irdeleyelim.

 

Adınız :
E-Mail Adresiniz :
Yorumunuz :
Güvenlik Kodu :    
   
Diğer Tufan BİLGİLİ Yazıları
E-GAZETE